OBLÉKNOUT SE NENÍ VĚDA
Rádi bloumáme v obchodech, když se konají výprodeje. Tu narazíme na pěkné tričko, onde na šaty. V duchu si mneme ruce nad ušetřenými penězi a těšíme se, jak mezi přátele vyrazíme v novém.
Doma svůj nákup dáme vyprat na nejšetrnější program a už jen čekáme, až ta námi očekávaná chvíle nastane.
Tričko si oblékneme na bowling a vyrazíme. Trochu se v něm během zápasu zapotíme, ale říkáme si, že to nevadí, bylo ve slevě a díky původní ceně jistě bude kvalitní. Později se vracíme spokojeným výrazem domů. Aby také ne, vždyť jsme si poklábosili, ženské osazenstvo pochválilo náš nový kus oblečení a ještě nám hra šla. Co by si člověk mohl víc přát?
Po vyprání se nám ale úsměv ztratí. Nejen, že barvy pobledly, ale dostalo i trošku vytahanější a neforemnější tvar.
Jdeme reklamovat.
Neuspějeme. Prodavačka nám s úsměvem prozradí, že kdyby každý kus oblečení vydržel více než pět praní, mohli by zavřít. My se ale ohradíme, že na těle bylo jen jednou a hned se z něj stal „žvanec“, podezřívavě se na nás podívá a položí nezbytnou otázku: „Jen na těle při procházce, nebo jste se zpotila při sportu?“
Teď už musíme s pravdou ven.
Ona zakroutí hlavou a řekne: „ To jste si měla obléknout funkční tričko, tohle není na sport.“
A už nám ho vrací a odchází za jinou prací.
Ano, je to tak. Každý výrobek je určený na jinou činnost, i když je problém nezpotit se třeba při dobíhání autobusu.
A také je pravda, že vše je vyrobené tak, aby byl člověk nucen v brzku obchod navštívit znovu a koupit třeba zase ve slevě něco dalšího. V trochu jiném střihu, v módnější barvě, z jiné kolekce.
Proto je opravdu lepší, když neradi utrácíme za oblečení na každou sezonu, koupit si něco kvalitnějšího. Sice si připlatíme, ale pokud si vybereme univerzální střih, vydrží nám třeba sezony tři.
I s botami je to takové. Všichni sice víme, že jsou jiné na chůzi po městě, do společnosti, že se liší sportovní obuv podle sportu, který v nich chceme provozovat, ale už je třeba problém ve chvíli, kdy mladé dívky obouvají vysoké podpatky a myslí si, že v nich můžou chodit celé dny, protože je to sexy. No, to asi ano, ale když pomineme, že po zdravotní stránce je to špatné, tak když je jdou reklamovat po měsíčním nošení, jsou překvapené, že je nosily špatně.
Lodičky, nebo sandálky s vysokými podpatky jsou podle slov odborníků jen na to, aby se v nich před domem nastoupilo do auta, v cíli vystoupilo a pak v nich ta dotyčná má být buď na sedadle v divadle, nebo postávat na večirku se skleničkou v ruce a poté se zase hezky vrátit do auta a celý postup opakovat.
Není věda nakupovat oblečení a boty. Jen musíme už dopředu vědět, jestli chceme, aby nám věci vydržely nějakou dobu, nebo se chceme jen v nich párkrát ukázat a jít zase pro nové. S tím vlastně počítají i výrobci. Ty méně kvalitní věci už dávají do obchodů s tím, že budou za pár týdnů ve slevách a ty lepší si udrží svou cenu, protože za kvalitu se platí.
A to bychom měli mít všichni na mysli, když se rozhodujeme, za co chceme utrácet.